23 Oct 2006

الضوء فى أخر الماسورة

فى الأيام اللى فاتت ماكنتش فاضى بالمرة .. بس لما كنت بقعد أفكر فى مستقبلى - انا عارف أن الموضوع شخصى بحت بس أصطبر أنت و هتتكيف – كنت محتار و خايف جداً ... يا ترى أيه أخرة اللى بعملة دة – بالمناسبة أنا شغال فى جمعية أهلية – يا ترى ممكن يبقى ليا فى سكة الأدارة و الشفل قى المؤسسات الدولية و لا هينتهى بيا الحال و أتحول الى بق كبير من الأبقاق اللى مالية البلد, و ياترى هل هتحول الى جاموسة من الجواميس المنتشرين على الساحة و لا هبقى قرد كده من اللى قلبك يحبهم

و ده يدخلنى لنقطة تانيه , أيه بقى موضوع القرد و الجاموسة ده... و الله دى تقسيمة للبشر من تأليف أخونا القنان فوله – هو بالمناسبة ليه بلوج بس انا مش عارف اللينك بتاعة – ماعلينا, فوله قسم الناس لأربع أنواع أساسية قرود و قرود فضاء و جاموس و جاموس فضاء و هم
القرد: هو الى زى و زيك كده بيشتغل فى حته مختلفة و عايز يفير فى بلده و مهتم بالثقافة و الفن ... من الأخر حد حقيقى
قرد الفضاء : هو كده زى شباب القهاوى اللى كل أهتمامتهم تنحصر فى الموبايل و موديلاته و العربيات و أنواعها و المطربين الجداد و أخبارهم و ماشابه من أهتمامات بلاستيكيه
الجاموسة: و ده بقى اللى لا ليه لا فى الثقافه و لا فى البلاستيك ... جاموسة من الشغل للبيت و من البيت للشغل .. عقبالك كده لما تكُون نفسك و تبقى جاموسة
جاموس الفضاء: و دة بقى كل جاموسة أقصى أحلامها أنها تبقى قرد فضاء .. الشباب الروش اللى بيحب سيد الصفير و سيد قشطة من نوعية البلح البلح و العنب العنب و الفكهانى اللى بيحب الفاكهة

نرجع تانى لموضوعنا أعتقد انت كده هرشت منطق القرد و الجاموسة , المشكله بقى انك علشان تبقى قرد فى البلد دى بتتعب جداً من أهل رافضين شغل القرود اللى أنت بتعملة ... لجاموس باصصلك على أنك فاشل , لصحاب عايشين فى الفضاء من قرود و جواميس

تبقى حاسس كده أنك ماشى ف ماسورة صرف صحى .. أينعم أنت شايف النور اللى فى أخر الماسورة بس أنت رجلك لسة فى الخرى , عارف أنك ممكن تطلع بس يلعن أبو الوقت اللى لسة بدرى عقبال ما يعدى و الأمور تتصلح و تبقى كده قرد مكفى نفسك

كفاية كده دوقتى بس لسه فى كماله للموضوع بس أهم حاجه علشان تحس باللى انا كاتبه ياترى أنت قرد و لا لأ .. و للحديث بقيه أذا كان لحياه القرد بقية

15 comments:

4thH said...

طيب الجواميس اللي مديه على قرود ؟؟ او القرود اللي اتضطرت تبقى جواميس و مش بايديها ؟؟

Bahz.Baih said...

يروحوا يولعوا فى نفسهم...أنت هتخنقنى ما تسأل اللى مألف النظرية ان بس أستعرتها علشان أكمل النص

4thH said...

خلاص ماتزقش
..
انا بطرح الاسئله بس للرأي العام .. و بعين يا عم انت قرد .. ماتزعلش بقى

ماشى الطريق said...

نظرية لذيذة جداً يا بهظ يا خويا
مع إنى شايف إنها محختاجة تعديلات كتيرة
يعنى عندك مثلاً
الحلوف : وده الشخص اللى بيحاول يعمل نفسه قرد
اللبوة :
وده الشخص الللى بيحمل جينات القرد و الجاموسة

بس يا ريت تسأله إزاى
الواحد ممكن يحول من حاجة للتانية
مثلاً من قرد لجاموسة

همس الليل said...

طيب يا جماعة انا لسة مبقتش قردة ووزنى ميخلنيش ابقى جاموسة خالص انا كبيرى ناموسة
بس كل الناس بتقولى قطة
شكلى فى الاخر هطلع طائر السنونو او كائن السلطعون المتوحش ههههههههههه
مش عارفة البوست دا مفروض يكون اسمو عالم الحيوان ههههههههههه
كل سنة وانت طيب تقريبا دا تاثير الصيام اللى فات او اكلت كحك كتير .......

Anonymous said...

النظرية دي بتفكرني باييييه ؟؟ مش عارف ااه بتفكرني بزمن القرود اللي كان فيه القرود لابسين أقنحة بشر..واللي كان قايل عليهم عمنا نجيب سرور .. بس الموضوع ده كان زمان فكانت القرود هي ازبل حاجة .. لكن حسب النظرية دي بقي يا بهظ باشا أهو نجيب سرور كمان طلع قرد

ألِف said...

مش شخصي و لا حاجة، دي مشكلة الجنينة كلها.

Solo said...

يا عم بهظ بيه يا صديقى
من معرفتى بيك شايف ان انت قرد قدير فى مكانك بس خللى بالك عشان السياسة مرتبطة جداً باللى بتحبه

Bahz.Baih said...

ماشى الطريق
انا متفق معاك فى موضوع الحلوف ده لكن اللبوه متهيألى مش موجود الا نادرا مما يخرجه من النظريه حيث أنه يصبح من الأستثنائات
اما أزاى تتحول فده بيختلف حسب أنت أيه أساساً و عايز تبقى أيه يعنى علشان تتحول منقرد لجاموسه أتخلى عن حلمك و لو عايز العكس بطل تحسبها بزيادة و تخاف على حاجه فانية

cat eyes
انا أسف أننى أقولك انا ده مش تأثير صيام ده سببه زغلله من كتر الرسومات اللى على الحيطه

CAESAr-DIABLo
عمنا نجيب سرور هو أول القرود فى العصر الحديث و علشان القروديه على زمنه كانت ممنوعه كان القرود أياميها بيلبسوا أقنعه بشر ... بس العلم أتطور

ألف
و الله الشخصى ده جزء منه نتيجه بتأثير الجنينه على القرد فبيبقى عام علشان مش القرد لوحده اللى توته حمرا

solo
و ماله مترتبط خليها تولع

عايش منصور
يسام على التفاؤل

Ya Di Elneela said...

بص من الاخر مش فارقة يعنى تكون قرد , جاموسة , أو حتى شراب مقطوع
المهم أنت بتقدم ايه لبقية القطيع
و بعدا ما تقلقش يا بهظ انت قرد و حتفضل طول عمرك قرد أصل ديل القرد عمره ما يتعدل

Bahz.Baih said...

يا دى النيله
هاعتبر دى أطراء بس المره دى يس لجل الصداقه و العيش و الملح اللى مابينا و يام امطاهر رشى الملح سبع مرات

Anonymous said...

بعيدا عن نظرية التصنيفات البشرية الحيوانية لان اكيد معظمنا عنده نظريات خاصة لتقسيم البشر زى ما واحد صاحبنا كنت انا و هوه مقسمين الناس ل (users - advanced users - designers)
بس مش ده الى انا حاسه مهم فى البوست قد مدى الرعب الى راكبنى من الموضوع الى انته بتتكلم فيه يا ترى انا حعرف ابقى حاجة ولا لا انا حبقى ايه ولا ايه و لو لقيت شغل يا ترى ححبه ولا حروح اشتغل شغلانة مش بتاعتى عشان ابقى زى ملايين الناس الى انا بتريق عليها و يا ترى لما الاقى شغل هوه طموحى حيقف على كده لانى شب جامد و بتشغل و معايا فلوس و لا ححافظ على احلامى انى اعمل حاجة جديدة فى الدنيا دى و معيش و اموت زى زى اى حد و السلام ... انته حطيت ايدك على الجرح انا بعتبر ان افظع انواع الرعب - على راى د.أحمد- هوه الخوف مما قد ياتى فى المستقبل .... ربنا يكرمنا جميعا

Anonymous said...

أنا باحترم قوي الناس اللي في مرحلة معينة من حياتها - و يا سلام لو كانت المرحلة دي في أول حياتها- يكون عندها نوع من القلق على المستقبل من الناحية دي و تقف مع نفسها الوقفة دي لأن ببساطة لو الوقفة دي جت في آخر الحياة يبقى مالهاش أي معنى

أنا كمان كنت لسة بافكر التفكير دة.. أنا بأعمل إيه بالظبط في حياتي ويا ترى كمان 10 أو 15 سنة لما أبص ورايا كدة على انجازاتي هلاقي حاجة أقولها أو أحس بيها، واللا هأبقى مجرد واحدة ذاكرت و اتخرجت و اشتغلت و بعدين الحمد لله أهلها ستّروها في بيت العدل و معاها ولد وبنت حلوين في المدارس، بتوديهم المدرسة الصبح و تذاكرلهم بعد الظهر و توديهم النادي يوم الجمعة و السبت

أنا مش قادرة أشوف نفسي كدة و بمعنى تاني مش عايزة أشوف نفسي كدة، أنا دلوقتي مش قادرة استحمل مجرد فكرة إني اتخرجت من 4 سنين و من ساعتها و أنا زي موظفين الحكومة، بأروح أشتغل 8 ساعات في اليوم و يمكن أكثر، تحت إدارة جاموس مش باتعلم حاجة جديدة ولا باستفيد أي حاجة، يمكن بالعكس، بأخسر كتير قوي من طموحاتي، و تفكيري و احترامي للأماكن وللناس

للأسف ال 4 سنين دول على الرغم من انهم يبانوا لناس كتير قوي انجازات رهيبة، إلا انهم بالنسبة لي أنا تضييع وقت وفرص و طموح. اللي ظاهر للناس إني اشتغلت في أحسن أماكن في اسكندرية و أنا بقى شايفة اني من ساعة ما اتخرجت من الكلية مش باشغل دماغي ولا باتقدم خطوة واحدة

لو في حاجة هاتعلمها من الشغل يبقى هاتعلم إزاي أهمبك و انافق و اتملق، و إزاي لازم الانسان يبقى واطي وحقير علشان يوصل لأعلى المناصب، و يمكن كمان أكون اتعلمت طولة اللسان وقلة الأدب

حتى في زحمة الشغل ما لقيتش وقت للماجيستير أو يمكن جالي احباط لأن مؤهلات هذا الزمن يا اخوان انتو عارفينها كويس

بس مجرد اني أقول الكلام ده قدام أهلي باحس انهم هيقتلوني، هما شايفينلي حياتي بالقلم والمسطرة، و أنا شايفة إن حياة منعكشة في أولها بس تفخر بيها في الآخر أحسن كتير من إن مجرد تفكيري في تغيير شغلى وحياتي يكون جريمة أخلاقية يشوفها المجتمع على انها انحراف عن الطريق السوي

أنا انسان كامل مش مجرد نص انسان يكتمل بالزواج والاولاد،و أنا كما انسان حر ممكن يغير مساره في أي لحظه يحس فيها إنه بقى جزء من القطيع اللي ماشي ورا السرب

Anonymous said...

يا بهظ انا عارف المنظر دة. متخليش النور اللي في اخر الماسورة يبهرك وتمد عشان توصله. دية اصلا مش ماسورة صرف دية تفريعة نفق قطار و النور اللي في
الاخر دة حضرتك القطار قادم مسرعا ,حتقولي طب و الخري اللي انا دايس فية ...... دة بقي الصرف بتاع القطار اللي فات اللي شال القرد اللي عدي قبلك من هنا .... واحشني يا واد

Anonymous said...

لف و اجري يا بهظ القطر جااااي