16 Apr 2009

دليل المسافرين العابرين حول المجرة


منذ زمن و تنصحنى أحد صديقاتى المقربين بمشاهده فيلم دليل المسافرين العابرين حول المجرة، هو من إنتاج سنه 2005 و هو من أفلام الخيال العملى الكوميدية للغايه، الفيلم سحكى ببساطه فى أول عشر دقائق ( و بدون حرق الأحداث عن أرثر البريطانى ( العادى للغايه الذى يصحو من النوم ليجد أن بيته و كوكب الارض كاملا سيتم تدميرهم عن طريق كائنات فضائيه متقدمه للغايه لعمل طريق سريع بين المجرات و انه سيموت و لكن صديقه فورد بيرفيكت ( و هو الذى انقذة ارثر فى الماضى من الموت) ينقذه من الموت و يأخذه لسفينه فضاء – نسيت أن أقول أن فورد كائن فضائى هو الأخر- و فى الرحله يكتشف اشياء عديده من سمكه بابل التى تترجم أى لغه للغتك الاصليه الى إجابه السؤال العظيم عن كل شئ بخصوص الحياه و الكون و كل شئ الى سر أعظم الكائنات على وجه الكون – فحقيقه الأنسان هو ثالث أذكى حيوان فى الكون و يسبقه مباشرة الدولفين و هذه المخلوفات العجيبه

رحله أرثر هى الرحله التى يحتاجها كل بشرى ليرفض أوضاعه المزريه و الدوامه التى وضع نفسه فيها ليتمسك بوظيفه ممله أو منزل متواضع أو حتى كوكب صغير يدمرة سكانه لينطلق فى رحاب الكون.

دليل الماسفرين العابرين حول المجرة يقول لك فى أول صفحه بالبنط العريض لا تخاف ... أنصح كل أصدقائى بمشاهده هذا الفيلم

تجدونه كاملا على اليوتيوب هنـــــــا فى أثنتى عشر جزئاً غايه فى المتعه


و الأن اترككم مع التريلر


5 comments:

moftasa said...

لازم تسمع حلقات الراديو الأصلية و الكتب أحلى بكتير من الفيلم.

Bahz.Baih said...

اوعدك هعمل كده

novamending said...

it's a very good film ..entertaining sarcastic n deep.. humma kavula's ma favorite part ..

i have a short friend who is fascinated with the film too.. most of the people who love it are short .. must be a defying gravity thingie..

ألِف said...

الفلم وحش..وحش خالص

الكتاب أحلى كثير

الفلم يحد كل الأشياء غير المحتملة ال كان ممكت تتخيلها..

محمود محمد حسن said...

انت فين يا بهظي بيه ؟؟

اشتقنا لكتاباتك .. اربع شهور كتير