26 Sep 2007

و ماذا بعد

ماذا سيحدث للمصريين بعد الثورة ، هذا إذا قامت الثورة لا سمح الله، فى وجود التيارات المختلفه ، العلمانيه و المسيحية ... اليمينيه و اليساريه ... الألحاديه و الأسلاميه، فى ظل غياب القاهر الأعظم ... و تساوى السلطات و القوى... أظنها حرباً أهليه بالتأكيد ... إلا إذا... و ليعذرنى القارئ إذا ما تسارعت أو تباطئت دقات مقالى ، فعلا إن الأفكار تعصف بذهنى.

فى مقال " لماذا لا يثور المصريين" المنشور بجريدة الدستور لهويدا طه، تقول أن هناك ثلاثه أسباب تقف وراء إحجام المصريين عن القيام بثورة ضد النظام الحاكم رغم ما فيه من عيوب نعلمها جميعاً.

غياب القائد ؛ و هو الشخصيه الكاريزما التى تتحرك الجموع على أثرها و تقود البلاد الى ثورة و حاله أنتعاش

غياب النخبه ؛ و التى تتبع القائد و تواصل معه مسيرة البناء

غياب فلسفه للثورة، فلا يوجد حتى الأن مشروع واحد متوازن لما بعد الثورة و ما الذى يجب أن تقوم هذه الثورة بتحقيقه ، بمعنى لا توجد حتى الأن رؤيه للبلاد بعد الثورة ، فالنخبه الحاليه هى نخبه مثقفه متذمرة و غير بناءه و فى رأيى هو قول صحيح مائه بالمئه.

و لأن هذا المكان هو مقر للبهجه ، دعونى أحلم بما بعد الثورة، نوع من الخيال العلمى ، أو الخيال الأجتماعى من الممكن حدوثه إذا رأيت عزيزى القارئ أنه ذو منطق و حيثيه.

--------------------------

نظام تعليم مصرى مئه بالمئه

ليس معنى أن مصر دوله من العالم الثالث أنها لا تستطيع بناء نظام تعليم قوى ، بل جبار يتنافس اغنياء العالم للألتحاق به. و لكن ما ينقصنا هو الطرح الواقعى لذلك، و قد رأيت فيما يرى النائم ياقظاً مصرنا و هى تمتلك نظام تعليم من مرحلتين أساسيتان الأبتدائى و الثانوى و مرحله أختياريه أخرى هى مرحلة الجامعة.

فى المرحلة الأبتدائيه يتعلم الأطفال عن طريق الألعاب و الأنشطه الحركيه المهارات و العادات و القيم الأصيله التى تربى الأنسان على : أحترام حقوق الانسان و البيئه و إحترام الأخر و التسامح ... و للعلم لقد تطورت المناهج التربويه فى هذا المجال بالفعل كثيراً و لا نحتاج إلا أن نوجه فعلاً جزءاً كبيرا من ميزانية البلاد الى التعليم و لكن مردود ذلك على المستقبل كبير للغاية.

فى المرحله الثانويه و هى الست سنوات بعد الابتدائى، هى مرحله يتم فيها منح الطالب حق أختيار المواد التى يريدها فإننا إذا إحترمنا رغبات النشئ فى التعليم سنجدهم هم الأخرين مهتمين بالتعليم ، و دعنى أسألك يا قارئى العزيز الم ترى كثيراً من الطلبه المستهترين فى جميع الحصص ماعدا الرياضيات على سبيل المثال أو الفيزياء أو حتى الألعاب، تحليل هذا أنه إذا درس المرء ما يحبه فإنه يحترم الحصه و المدرس و الماده و يعطيها كل جهده ، لى ثقه بأن معظم الطلبه "الفهلويه" هم طاقات مهدرة لأنه لم يتم إستغلالها فيما تحبه.

أرى نظام الثانوى هذا مقسم الى أربع مجموعات من المواد

مجموعه المواد الأساسيه؛ و التى يدرسها الطالب بمعدل ثابت لا دخل له فى أختيار توقيتاتها و لا المنهج المقدم بها ، و هى اللغه العربيه و الدين و اللغه الأجنبيه الأولى و تربيه رياضيه و تربيه أخلاقيه " و هى مزيج من سلوكيات و تربيه سياسيه و وطنيه و تاريخ مصر و تربيه جنسيه" و تكون بمعدل ساعتين صباحيا لمده خمس أيام أسبوعيا طوال الست سنوات و المنهج يقوم على الأبحاث و ورش العمل و الالعاب التعليميه و هى مواد نجاح و سقوط.

ifمجموعه المواد الأختياريه، و هى المواد المؤهله الى الجامعه و تختلف عن المواد الأساسيه فى أنها أكثر تخصصاً و يختار الطالب ما يدرسه فى أول كل عام عن طريق التسجيل، و هى فى خمس مسارات كل مسار له ثلاث فصول دراسيه أجباريه حتى يحوز على شهاده أتمام الدراسه الثانويه و عدد لا نهائى من الفصول المترتبه أو غير المترتبه على الفصول الأجباريه و تترك كليا للطالب لكى يختار ما يرغب فى دراسته، و الحافز هو دخول الجامعه ، و التى سناتى لشرحها فيمل بعد و لكنها لا تقوم على السباق الجنونى للمجاميع الحاصل حالياً و لكنها تعتمد على كم المواد التى درستها و مدى إتقانك لها. وهذه المسارات هى

مسار العلوم تبدأ إجبارياً بثلاث فصول كمقدمات للفيزياء و الكيمياء و الاحياء و يكمل فيها الطالب دراسته بناءاً على ما يرغب من مناهج متوفره فى الكيمياء و الأحياء و الفيزياء و التى لها علاقات بالدراسه فى الجامعه، و يقوم بتحديدها أساتذه الجامعه حيث تستطيع كل جامعه إشهار منهج متخصص فى جزء ما و تدرب المدرسيين عليه و من ثم يتم تطبيقه فى المدارس.

مسار اللغات و يدرس فيها الطالب لغه أجنبيه ثانيه لمده ثلاث فصول و إذا رغب يستطيع أن يستكمل الدراسه فى هذاالمسار بتوسع فى هذه اللغه أو أى لغه أخرى يريدها بما فى ذلك العربيه أو الأجنبية الأولى.

مسار الرياضيات و يدرس الطالب مقدمات الجبر و حساب المثلثات و الهندسه و إذا رغب أن يستكمل يستطيع دراسه الأحصاء و الميكانيكا و ما شاء أن يدرسه من تخصصات الهندسه.

مسار الأداب و فيه يدرس إجبارياً علم الأجتماع و التاريخ و الجغرافيا و يستكمل الدراسه بالمسار فى تخصصات العلوم الادبيه و الصحافه و الادب و علم النفسو فى هذا المسار يستطيع الطالب أيضا دراسه المواد الدينيه الأسلاميه أو المسيحيه أو كلاهما بتوسع "كما هى المناهج فى التعليم الازهرى" و تصبح هذه المناهج هى المؤهله الى جامعه الأزهر.

مسار العلوم الحديثه ، و التى يدرس إجبارياً فيها مقدمات الحاسب الالى و و أصول البحث العلمى و مقدمه فى علوم الادارة ... و يستكمل الدراسه فى تخصصات الأداره و الحاسب الألى.

مجموعه المجالات ؛ ووهى المعادل للدراسه فى المدارس الحرفيه، حيث يدرس الطالب الحرفه التى يريدها، و عليه إتقان حرغه ما خلال ثلاث فصول دراسيه و الخروج بمنتج نهائى فى نهايه كل فصل دراسى.

مجموعه الأنديه، و هى أنديه "كنادى الصحافه و الطاقه الشمسيه و العلوم و اليراضيات و خلافه" و يقوم فيها الطلاب بالتعاون مع مؤسسات المجتمع المدنى بعمل مشاريع تنمويه و مجتمعيه، لها تأثير فى المجتمع فى مجال النادى ÷‘ على سبيل المثال دليل للمدينه ، مجله ، موقع اليكترونى ، ورش عمل ، و هذه الانديه هى متروكه لأبداع المديريين و طاقم التدريس و على حجمها و أثرها يتم تقييم أدائهم.

نظام الاداره فى المدارس سيعتمد على اللامركزيه مع إتاحه المشروعات المشتركه على مستوى المحافظات و المستوى القومى أو حتى الدولى و ستتركز مهمه الوزاره على وضع العايير و الرقابه على أداء المدارس العامه منها و الخاصه طبقا للشروط و نشرها فى دليل قومى لأحسن المدارس أدائاً و كفائه ، و توفير التدريب للمدرسيين و عمل مشروعات أستثماريه خاصه بالوزاره تعمل على تمويل الوزاره بجانب مخصصات الحكومه.

المرحله الثالثه هى المرحله الجامعيه، و بكل بساطه ستكون الجامعات الحكوميه و الخاصه بمصاريف و عاليه الثمن مع توفير منح للطلبه المتفوقيين للألتحاق بالجامعه مجاناً أو بنصف التكلفه و كذا توفير قروض بنكيه للطلاب بتمويل من الحكومه ، و هذا لأن أفه مجتمعنا هى " أبو بلاش كتر منًه" فالطلبه لأنها لا تدفع شيئا لا تتحمل المسئوليه تجاه ما يقدم لها من خدمه تعليميه، و يتم الأستثمار فى التعليم فعلى أى جامعه أجنبيه تفتح أبوابها فى مصر أن تقدم منح مجانية بنسبه 15 فى المئه للطلاب المصريين، و لكن ما يهمنا هو كيفيه الحكم على أحقيه الطالب فى الحصول على منحه.

هذا سيتم من خلال نظام التقييم فى المرحله الثانويه فكل كليه عليها أن تنشر و بفتره كافيه قبل بدايه العام الدراسى متطلباتها من طلبه ثانوى فى المواد الأختياريه ، و يتم تقديم ملف الطلاب المصريين الى الكليات عباره عن ما يشبه السيره الذاتيه تحتوى على المحتوع العلمى الذى درسه و درجاته فيه و كذا المشروعات التى أشترك بها و قدمها للمجتمع و الوظائف التى إلتحق بها و الأهم مشروع تخرج الطالب من المدرسه و الذى يقوم بعمله تحت إشراف أحد مدرسينه فى المدرسه الثانوى مدى ترابطه بالدراسه الجامعيه التى يرغب فى دراستها، و بهذا لا يصبح المعيار هو كم الدرجات التى حصل الطالب عليها بل مدى مشاركته و أهتمامه بالمواد و الدراسه و أستعداده العملى للإستفاده من الدراسه الجامعيه و من ثم مدى إستحقاقه للمنحه، و إذا لم يأخذ الطالب منحه فالفرصه أمامه لأن يدرس بأمواله أو أموال أبيه إذا أستكمل الحد الأدنى من المواد المؤهله للكليه فى المرحله الثانوى.

-----------------------------

أعتقد أنك أيها القارئ تعبت من القرائه، و لكن لازال فى مشروع تطوير الوطن الكثير ... فجعبتى بها مشروع قومى إقتصادى و إجتماعى و دينى و تشريعى ...ز يووووه بلاوى

أراك على خير فى المقال القادم.

19 Sep 2007

على كورنيش أسكندريه

أمبارح كنت فى القهوه و معجبتنيش، معرفش ليه مجاليش أحساس أن لازم أقعد فيها ، كتير من صحابى سافروا بره و فى رمضان ده القهوه فاضيه، بس ياترى هروح البيت ليه بدرى... و مفيش تلفزيون ، الكمبيوتر بايظ ، قررت أنى أتمشى شويه على البحر لوحدى.

البدايه من المنشيه حيث القهوه و الأتجاه شرقا الى مدى لا يعلمه الا الله مش عارف هوصل مشى و لا هقف فين علشان أركب المهم حاليا ان انا أبتديت المشى ، انا فى عادتى لما اتمشى لوحدى أغرق فى أحلام اليقظه , و المرة ده الحلم كان متوهج.

انا هقدم على طلب للبنك يمول مشروعى الجديد ... يرد علًى مشروع ايه المرة دى!!!؟... انا هفتح فى الصحرا الغربيه محطه توليد طاقه كهربائيه من الطاقه الشمسيه .... يا سلام !!!... شايف محطه الرمل منوره أزاى ... و بعدين يا سيدى أبيع الطاقه دى للحكومه و هى هتشترى الطاقه و كمان توفر أنبعاث فتبيعه حسب معاهده كيوتو ... و انا بقى أكسب فلوس... انت شايف ان اللى بتقولله واقعى ... و انت حد قاللك اسمع ... طب أعمل أيه اذا كنت انا انت و انت انا.... خلاص بقى يا تبنى معايا على الحلم يا تخرص خالص... ماشى يا سيدى.

أه يا رجلى ... الجزمه ديقه قوى كده ليه

انا اصلا نفسى أعمل المحطه دى يابنى كمقدمه لمركز أبحاث طاقه شمسيه... هركز على تكنولوجيا تعبيه الطاقه فى بطاريات و تحويل العربيات اللى شغاله بالينزين انها تشتغل بالبطاريات دى.

حلوه قوى البنت دى ... هو انا فين .. اه دى مكتبه الاسكندريه ... رجلى هتموتنى

بس ده صعب قوى انت كده لازم تغير المواتير و تحط بدالها مواتير جديده علشان تشتغل بالكهربا ... أيوه كده انا احبك و انت بتبنى على الفكرة بدل ماتهدلى امها .. و ماله نحط المواتير الجديده و نخليها شبه المواتير القديمه و بتتوصل بنفس الكيفيه و نخللى دواسه البنزين بتوصل على مكثفات فتدى تيار أعلى و كده اللى سايق حاسس بالتحكم.

بص بقى انت لازم تشوفلك حل فى الجزمه احنا فى الشاطبى و الموضوع بقى أزمه.. ياعم لا أزمه و لا حاجه انا هقلع الجزمه و خلاص هنكمل مشى.... يأخى كأن الجزمه دى كانت واقفه فى زورى ... سجن بينى و بين التفكير ... هو مبدئيا انا تفكيرى أشتت فى ان انا دلوقتى حاضن أسكندريه و لامسها .. حاسسها بتترج رجه خفيفه على صدرى بعد نوبه أغتصاب حاده الفترة اللى فاتت.. الله اد ايه البحر كان جميل الليله دى ... حلوه قوى البنت دى ... شكلها كده 16 او 17 سنه ... علشان تشوفوها معايا هى لابسه بنطلون جينز محزق قوى و من فوق بتاع كده شبه الفساتين هو عامل زى فساتين شاكيرا طويل من ناحية و قصير من الناحية التانيه و مالوش كمام بس هى معوضه ده ببدى لونه بيج قال كأنه لون الجلد .. و ماسكه ايس كريم و عماله تقرب منًى و بتبصللى و انا ببصلها ... طز فى العيله اللى معاها.... لحد ما جينا جنب بعض... قرب منى و كأنها خلاص هتلمسنى و همست و قالتلى ... يأهبل

هنا أكتشفت أن انا ماسك الجزمه فى أيدى و ماشى على الرصيف ، قعدت أضحك من كل قلبى و خاصه أن انا ابتديت أركز أن الناس فعلا بتبصللى نظره أستغراب ... بس طز... انا هرجع تانى للحلم

عارف لو عملنا موضوع العربيات ده احنا ممكن نبيع نحول كام عربيه ... ملايين ... و هنبيع كام بطاريه ... قول تقريبا البطاريه هتكلفنا أنتاج 2 جنيه و هنبيعها بعشرة و نحول العربيات مجانا للناس علشان يستعملوا البطاريات بتاعتنا... هعمل أعلان بقى مفتكس... هنجيب صوره بنت حلوه و بعد كده نشيلها و بعدين صوره شط و بعدين نشيله و بعد كده خلفيه بيضا و مع كل ده صوت أحنا بنعمل أعلان من غير بنات و من غير شط و حركات .. كلامنا على ميه بيضا... علشان احنا هنكلمك بالمنطق بص يا سيدى احنا عملنا بطاريه بتمشى العربيات بالطاقه الشمسيه و ده يخللى العربيات توفر فى أستهلاك الطاقه و متطلعش عادم ... يعنى تخيل كده القاهرة من غير دخان الشكمنات ... بس علشان نعمل كده أحنا محتاجين نغير موتور عربيتك ... هنعملك ده ببلاش و الموضوع ده مبياخدش ساعتين زمن تيجى تشرب فيهم شاى معانا و تسمع كام نكته و تتوكل على الله ... و لو انت ميكانيكى هات خمسين زبون و أحنا نديلك دورة مجانية عن صيانه العربيات اللى من النوع ده ... بص ياسيدى الفاضل انت هتوفر هتستفيد و تفيد البلد و العالم ..حد يكرة ... بهظ بيه .. صاحب الفكرة و صاحب الشركه.

ايه ده انا على كوبرى أستانلى ... طب لما أقعد أخد سيجارة... ياه قد ايه البحر مليان اسرار ... ياترى الحته الهاديه اللى قدامى دى تحتيها فيها ايه ... هوب جه فى بالى فيلم عمليه أنقاذ نيمو السمكه ... ضحكت و وقعت منٌى السيجارة فى البحر ... قررت أنٌى أكمل تمشيه.

عارف ياد يا انا الموضوع ده ممكن يجيب كام ... عارف لو بكسب فى البطاريه الواحده تمانية جنية ... العربيه ممكن تحتاج تستهلك بطاريه كل ميه كيلو ... انا هعوض اللى دفعته فى تحويل لعربيات فى ظرف سنه ونص مثلا و بعدين يبتدى المكسب ... دانا ممكن يبقى معايا قد ميزانية مصر كلها... أأه ساعتها هعمل اللى نفسى فيه ... بص انا اول خطوه ههروح لجمال مبارك ... ماهو ساعتها هيبقى الريس ... و انا بقى واحد من أهم رجال الاعمال ... هعرض عليه ان يبيع الليله... بص يا جيمى انت اقلبها ديمقراطيه و مالكش دعوه بيها و انا هشيلك ... انت لو قلبت ميزانية البلد هتطل بكام يعنى .. كلام فاضى ... بص يا سيدى انا هزبطك عندك شويه خطوات تعملها تبقى بطل قومى و التاريخ هيسبح بحمدك .. انك تبقى قلبت البلد ديمقراطيه و سبتها ... اول حاجه تخرج المعتقلين و دى تمنها 2 مليار... تدعو لتغيير الدستور 3 مليار ... (مجموعه المواد الخاصه بالحريات كل ماده بمليار) المهم تطبق نظام تعليم بجد و متقوليش مفيش حلول ... انتوا بس مكنتوش بتحاولوا تحلوا لأن أى حل نظيف يعتمد على أن الطالب يبقى عنده حس نقدى و ده كان ضد سياسه الدوله... المهم يا جيمى... تخللى شيخ الأزهر بالأنتخاب... تخللى منصب العمده بالأنتخاب.. المحافظ ... كل دى مناصب بالأنتخاب.

بص يا سيدى هتطلع من الليله دى باللى كنت هتطلع بيه من مصر طول حياتك ... هديلك 5 أضعاف ميزانية مصر بس سيبها بقى تفوق... انت اصلك مجربتش تركب ميكروباص من رمسيس الساعه 3 العصر ... و لا تطوق فى قطر لأن مفيش حجوزات ... و لا تطلع ورقه من السجل المدنى... الا قوللى انت معاك بطاقه .. طلعتها أزاى!!!؟

أشتريت شويه ترمس من راجل واقف فى لوران على البحر... قعدت أقزقز شويه و أشرب سيجاره و عديت عليا شحاته عجوزه مش عارف حد فيكم عارفها .. هى بتمشى بكرسى معوقين قدامها وة بتحط فيه ورد... أشتريت منها ورده و أديتها سبجارة و فلوس المواصلات اللى كان المفروض أركبها

تخيل كده لو معاك فلوس أد ميزانية مصر مرتين مثلا ... مبدئيا همول جمعية زى أيكو جرين اللى بتعمل تمويل للمشروعات اللى بتبدأ بس .. و هعمل كمان كماله لمشروع توشكى ... بفلوسى حد له دعوه ... هنعمل فرع للنيل يمشى لغايه منخفض القطاره فيعمل بحيرة القطاره و يكمل لمرسى مطروح.... و نعمل على ضفاف النيل الجديد عشر مدن كل واحده تشيل خمسة مليون ... ناخدهم بس من القاهرة و الاسكندريه فى الاول ... نصفصف القاهرة على 3 مليون ... و نعمل عمليه أعاده بناء ... نهد المقابر اللى قدام القاهرة القديمه و نعمل فيها أحياء نظيفه و ننقل فيها كل اللى ساكنين فى القاهرة القديمه و نعملها محمية تاريخيه ... و نخلص على العشوائيات و نعمل مواصلات بجد متحضرة و نهد التلت أدوار كبارى الل بنيناهم و نعمل مدينه منظمه و سهله و نظيفه.

و نعمل مسابقه فى الريف لأكتر قريه طبيعيه .. يعنى البنا بطريقه حسن فتحى و استخدام طاقه شمسيه و الخ ... و نجيب ليها سياحه بس بشروطنا ... مش بشروطهم ..سياحه للى عايز يفسى دماغه مش للى عايز دعارة و الخ.. واحد يروح الريف يصطاد فى الترعه و يسهر بليل على الراكيه يقرا كتاب .. بتاع ... ياكل مشلتت و عسل أسود

انا ريقى جرى .. هانت انا خلاص فى سيدى بشر .. خمس دقايق و أوصل البيت ...اااه .... مسمار مصدى ... رجلى ... تيفود ... أحلامى ... يالهوى ... حد قالك تمشى حافى ... صيدليه

يا أستاذ ده مجرد خدش ... بس متزعلش منى انت محتاج تغسل رجلك كويس