30 Apr 2006

صباحك حليب

...طيور تغرد... حدائق مزدهره... بنت أموره... ناس نظيفه فى الشوارع... عربيات ماشيه فى حاراتها... فلوس فى جيبى
-------------
أستيقظ من النوم, قمه فى السعاده بعد ثمانى ساعات من النوم و هو ما لا يتحقق فى كثير من الاوقات , شعور غامر من اللذه ... أتمدد فى السرير و أحاول الوصول الى أقصى أستطاله ممكنه فى جسدى , شهيق عميق تعقبه زفره تحمل فى طياتها كل الطاقات السلبيه و أعود نظيفاً
----------
سباق محموم بين كيانات دافئه للوصول الى جسدى و انا أقف تحت الدش منتظرا وصول المياه ليشعر جسدى بقشعريره تعقبها احاسيس ارتياح غامره, ثم أبدأ فى الوضوء أستعدادا لصلاه الصبح
--------
أقف الان بين يدى ربى – و لا أزعم أن هذا يتم يوميا – و لكن فى هذا الصباح أحسست بالحاجه الى مناجاه ربى ... و قفت اليه متضرعاً أرجو رحمته و أسأله التوفيق
--------
أضع قليلاً من العطر و أنزل الشارع... و يالهول الصاعقه ... ما الذى حدث فى الحياه... لماذا أختفت كل الغيوم فجأه ... لماذا تجاهلت أذنى ضحيح السيارات و شتائم سائقى الميكروباصات... ليت شعرى هل هذا عم صابر بائع الفول أم انه رجل أعمال فى البورصه... لماذا تغرد الطيور على انغام ميتاليكا ...!!!؟
---------
شعرت أن الكون يبتسم لى يومها ... شعرت بحلاوه الحياه... مددت يدى الى الموبايل
Message
Write Message

Good Morning
Send to many

و هكذا بدأت فى أرسال هذة الرساله الى كل من مضى على أخر أتصال بيننا أكثر من سته أشهر من أصدقائى
----------
و كأن الرساله على قصرها حملت كل أحاسيس اليوم
-----------
...حسن: صباح الخير يا بهظ عامل أيه ياد ... شكراً على الرساله... عايزين نشوفك
...طه: أييييييه يا عم ... أنت فين... ماداهيه لاتكون بخير... يالا خلينا نشوفك
مودى أرسل رساله
Good Morning…Why!!!?
Da men aweloh yom ebn 60 fe 70 … bas shokran

و الللى أفتكرنى برنه و اللى بميل و اللى طنش...
...بس كان يوم حلو
--------
ختام...بهظ

27 Apr 2006

مكرونه بالبصل لشخصين

لعمل طبق مكرونه بالبصل مطلوب الكثير من التركيز و الدموع ( لزوم البصل)...عزيزى المجروح فى الحب لعمل هذه الوصفه عليك بأحضار بصله كبيره و كيس مكرونه الجوهره و علبه صلصه هاينز, و هذا بافتراض تواجد مستلزمات المطبخ الاساسيه من وملح و فلفل و شطه و زيت و سمن الهانم

هذه الوصفه بعكس الكثير من الوصفات الاخرى تتطلب الذهاب الى صديق أنتيخ و يستحسن فى شقه صديق يكون اول حرف من أسمه أشرف

...أبدأ بغلى الماء مع رشه ملح و مقدار ملعقه زيت
و فى أنتظار الماء ليغلى لتدع صديقك يختار لك أغنيه على مزاجه لتحسين حالتك النفسيه , على سبيل المثال أغنيه يا حلو لمحمود عبد العزيز

يا حلو بانت لبتك
اول ما دابت اشرتك
تحرم عليا محبتك
و راح اتوب عن سكتك

الان لتبدا وحدك بالتعايش مع جو الاغنيه و تذكر كل الفرص الضائعه واللى مش ضائعه

خللى بالك الميه بتغلى ... أبدأ يلا بوضع المكرونه و ليقوم الصديق بالتقليب و قم انت بتقطيع البصل, و لتتذكر كل الهفلطه التى فعلتها و دع الباقى للبصل

القلب منك مليان جفا
و الصبر من قلبى اتنفا
و ضاع معاك كل الصفا
ضيعته بعندك يا قفا

و بعد أن تستوى المكرونه أجلس الان و بمساعده البصل أحزن فى صمت منتظرا المكرونه و ليقوم صديقك بتحمير البصل مع الصلصه و الكثير من الفلفل السود و الشطه و ذكره انه يكتر السمنه

وفى خضم احاسيس الغضب و الرغبه العارمه قى الانتقام ابدا الاكل بكل نهم الدنيا و بدون أن تدرك وجود حبتين الصراصير اللى حطهم صاحبك الأنتيخ

...أه يا قفا... أه يا قفا... أه يا قفا... أه يا قفا

و أبقى قابلنى لو أفتكرت بعد الطبق دة أى حاجه من اللى حصلت... و روح يابنى انت خلاص خفيت من الحب و أدمنت المكرونه بالبصل

بهظ

الاغنيه المصاحبه "يا حلو بانت لبتك" لمحمود عبد العزيز من فيلم الكيف
فكره البوست مستوحاه من بوست
ارز بللبن لشخصين من مدونه حواديت لرحاب بسام و اليها نتوجه بالشكر و التقدير

22 Apr 2006

لون رمادى فاتح

فتحى شاب مصرى من حلوان , كان تاجر بانجو و تاب و طوُل دقنه و بقى يقول " كله بأذن ربنا" بين كل جمله و التانيه, أمنيه حياته أن شقته اللى كان الشباب بيجوها يتزاولو فى البانجو يجوها بعد كده يتزاولو فى ربنا , بس لسه مش عارف انه يبطل يصطبح بعد ما يصلى الفجر
,,,,,
جورج من عزبه النخل بيتطوع فى الكنيسه كل يوم جمعه و بيقرا للاب حنا بسطويس و لما راح اسكندريه الاسبوع اللى فات و حصل اللى حصل طلع فى المظاهرات يشتم فى المسلمين كلهم و لو شاف حد من أصحابه ساعتها ما كانش حصلهم خير
,,,,,
عماد ضابط شرطه ... بس بيحب المسرح , الصبح مع عساكر الأمن المركزى حوالين الكليات علشان الطلبه و لاد الهبله لو عملوا مظاهرات و بالليل فى بروفات المسرح مع فرقته بس فى السر لحسن يترفد من الشغل
,,,,,
أوسا من الدنمارك و بتدرس علاقات دوليه و بتدّرب فى السفاره و بتضطر تكدب على أى واحد أول مره تشوفه و بتقوله أنها من أمريكا
,,,,,
بوبا أمريكى أسود من أوكلاهوما و نفسه يعمل عمليه يبقى أبيض لانه زهق
,,,,,
فاطمه مسلمه من مالطا بتلبس حجاب و جيبه مايكرو و تعرف عن الإسلام أنها ماينفعش تشرب خمره و أن الراجل ممكن يتجوز أربعه و عايزه تسافر فرنسا تدرس الإسلام
,,,,,
أبراهيم مهندس مصرى بيحضر دكتوراه فى التشيك و بيموت فى الستات التشيكيات
,,,,,
هنيه من العراق عايزه أيد صناعيه بدل اللى خادتها الحرب
,,,,,
ساره من فرنسا من اب أصله جزائرى و بتشتغل فى موسسه أجتماعيه لمساعده المهاجرين العرب
,,,,,
أحمد من السعوديه ... وسيم من تونس... جوجا من صربيا..و...و...و
------------------------------------------------------
خلاص ... فنيتو.... ماعدش اللون الاسود أسود ولا اللون الأبيض أبيض ...التقسيم الحاد للالوان من طبائع المراهقه , و الانسانيه عدت المراهقه من زمان , بس أحنا فى مصر لسه مراهقين , سبع تلاف سنه مراهقه , لازم بقى نشوف الاسود رمادى غامق و الابيض رمادى بس فاتح ,,, و كفايه بقى تعميمات ,, أتخنقنا
----------------------------------------------------
.أعذرونى الصنف المره دى جايب على كأبه
البهظ

21 Apr 2006

الهرم المقلوب


إذا سمحتم اريد أن أشارككم بعض الذكريات المحببه الى قلبى و إذا لم تسمحوا متقروش اللى جاى و أحب انوه ان البوست طويل حبتيين
--------------
تررررررن تررررن ....ألو
هى: أيوه يا بهظ... بقولك أيه أنت بتفهم فى الفن و مهندس
بهظ: و بعدين
هى: عايزه علاقه بين خط مستقيم و دايره
بهظ: أشمعنى
هى: علشان تبقى زى مووديل لرساله الدكتوراه بتاعتى
-------------
المتحدثه يا ساده هى صديقه عزيزه من أنجلترا كانت فى فتره تدريب فى نفس المكان اللى أنا شغال فيه و كانت رساله الدكتوراه بتاعتها عن حاجه أسمها
"Transnational learning in Mediterranean"
-------------
بهظ: طب يعنى أيه مووديل دى
هى: يعنى أعمل أسكتشات لاى حاجه فى تصورك
بهظ: مش فاهم
هى: بص لو قلنا أن الخط المستقيم بيمثل المجتمع الاوروبى بكل ما يحمله من تحديد لاهدافه و نوعيه الحياه الملتزمه التى لا تعترف الا بالاهداف الواضحه , أما الدايره فبتمثل المجتمعات الشرقيه بكل المؤثرات اللى بتخليهم كل مل يروحوا لهدف يرجعوا يلاقوا نفسهم عند نقطه البدايه.
بهظ: نعم نعم يا أختى تقصدى أيه ... لا دا أحنا ساعت الغلط بنطرطش زلط... (طبعا مقدرتش أفهمها معنى الأفيه نتيجه للترجمه و أختلاف الثقافه).
هى: أنا قصدى المجتمعات الاوروبيه أهتمت بالماديات و نسيت الروحيات فدا أصدى بالخط المستقيم أما المجتمع الشرقى لسه محافظ على الروحيات.
---------------------
طبعا ارتسمت على وجهى أبتسامه صفراء بمعنى (روحيات أنت لسه عايشه فى الوهم ده... قشطه).
و طبعا نسيت كل حاجه عن الحوار ده و كملت فى اللى كنت بعمله
----------------------
ترررررررررن ترررررررن .... ألو
هى: أيوه يا بهظ عملت أيه فى الى قولتلك عليه
بهظ: ها اللى قولتى عليه... أه يعنى... كل خير .
( طبعا لم تدرك اننى أتهرب من الاجابه لاننى لم أفعل شيئا و أعتقدت أننى كعادتهم بدأت العمل ... الحمد لله).
هى: طب أنا جايه كمان ربع ساعه
بهظ: تنورى
---------------------
غارق الى أذنى فى العديد من الرسومات التى لوسألتنى ما مغزاها لن أجيبك بمنطقيه و لكن سأتعامل
فوبو: بتعمل أيه يا بهظ
بهظ: أبداً.. بارسم علاقه....الخ
(و ينفجر فوبو بالضحك)
فوبو: انت عارف أن فى هندسه عماره فضلنا ندرس العلاقة دى بالذات خمس شهور كل يوم نروح للدكتور فيشتمنا و يقطع اللوح... كان مجنون أبن 60 فى 70
بهظ: طب حل عن قفايا أنا المفروض أحلها فى ربع ساعه
فوبو: أوكى بس قوللى أيه الكونسبت بتاعك فى العلاقه دى
بهظ: يعنى أيه .. يا عم كلمنى عربى أنا عجلاتى يا عم الحاج
فوبو: يعنى العلاقه دى مرتبطه بفلسفه معينه و حسب فهمك ليها يعنى لو العلاقة بتمثل الراجل و الست شوف وضع الخط المستقيم مع الدايره يبقى عامل أزاى
بهظ: يا قليل الادب
فوبو: و لازم تعرف أنت هتسيبها فى المطلق و لا داخل أطار و أيه تفاعل العناصر دى مع الاطار
بهظ: أحيييه ( فى أسكندريه أحيييه مش عيب و دى قصه تانيه فكرونى أحكيها).
--------------------
تريرن تريرن
أفتح الباب لأجدها تقول
هى: لقيتها يا بهظ
بهظ: الصابونة
(تكمل بدون أهتمام للدعابه السمجه).
هى: العلاقه المثاليه بين الخط المستقيم و الدايره هى شكل المخروط على جوانبه خطوط مستقيمه و الاصل دائره.
(و أخذت ترسم فى أشكال مختلفه و الله العظيم ما فاهم منها حاجه).
بهظ: بس فى حاجه مهمه انت ناسياها (طبعا انا اجادل لمجرد اثبات الذات) الشكل ده ناقص الاحتياجات الماديه و التى احسن شكل ليها هو الهرم ... و ده يدلل فى اللاوعى عن هرم ماسلو للاحتياجات الانسانيه
------------------
طبعا مش لازم اقولوكم انى مش عارف انا منين افتكرت علم نفس ثانويه عامه بس الانطباع اللى عندها كان الاندهاش و الصدمه و عندى كان فى سؤال واحد فى رأسى (انا جبت الهجص ده منين).
---------------
المهم اننا فضلنا نتناقش
حد: ما ينفعش المخروط يوصل للنهايه لأن النهايه هى الله فى مفهومنا و السوبر نوفا عندكم و .....و
حد: أكيد جوه الهرم مخروط مختفى و جواه هرم تانى و الى ما لا نهايه.....و
حد: زى بالضبط الهرم اللى على الدولار أخره مفصول و فيه عين...و
حد: أم عين....و
حد: بلا بلا بلا بلا بلا...بلا
----------------------
بعد ست ساعات من التحوير وصلنا لاننا ناخد جزيره امام اسكندريه و نحفر فيها هرم مقلوب جواه غرف مربعه تربطها مسارات دائريه تحتوى على مزيج من ثقافات المنطقه و تبقى زى لعبه أولها على النت و المرحله التانيه فى الهرم المقلوب و ممكن نستخدمه كمخبا من الانفجارات النوويه و...و...و...و...و
و من هنا أتعلمت التحوير

19 Apr 2006

نظريه :البهظ و الكرف و المزجانجى

مثل أى نظرية علميه اريد أن أبدا شرح هذة النظريه بتوضيح الغريب من المعانى و المصطلحات
معطيات النظريه

الكرف: هو كل تابع لا يستطيع منجهه نفسه بنفسه و لابد له
من بهظ يدير أمورة ( تضم غالبيه الشعب المصرى)

المزاجنجى: هو الذى يتبع دماغة و مطريها و يعتد برأيه و يتمسك بكونه برنس نفسه

الكيف: هو الكل المادى و المعنوى و العامل على أشباع الرغبه فى ممارسه كم ما بطريقه ما مثل ( الجنس و المخدرات و الحريه السياسيه و الحريه الدينيه و المساواه الجنسيه .... الخ...الخ)

البهظ : هو المسيطر و المحتكر أو المصدر لاحد أنواع الكيف فأينما وجد الكيف كان و حتما وجود البهظ

الغرزه : هى أى مساحه جغرافيه تضم محددات النظريه و تتفاعل معها
-----------------------------
المزاجنجى كشخصيه عنصر نادر فى أى غرزه فى هذه الايام ... فبالفطرة كل أفراد الغرزه مزجانجيه و لكن نتيجه لحتميات عديده تحول البعض الى كرفات لخدمه أهداف و مصالح الغرزة و بمرور الوقت تحول الجميع الى كرف و أصبح المزاجنجى عملة نادره , فهو كشخص معتدل يدرك ما له من الحريه و الى أين تنتهى حريته لتبدأ حريه الاخرين أو بمعنى أخر يدرك المغزى من مفهوم أن الكيف مناوله مش مقاوله, و يعمل المزاجنجى عاده على دماغة لتكبيرها بدون أن يفقد معنى المسئولية , فهو كفرد فى الغرزه يقوم من دافع أحساسه بالمسئوليه على حمايه الولعه و ضمان أستدامتها مع المساهمة فى شعللتها , لتنسأ حاله من التطور فى الغرزة.
و على النقيض منُه شخصيه الكرف و التى نشأت بالاساس لغياب الامان عن الغرزة من أحتملات كبس البوليس و الاضطرار للتبول على الولعة, فكانت الحاجه الى الكرف لمراقبه الطريق و جلب المعلوم و السرفسه على القعدة و الخ الخ من الاعمال الدونيه , و الكرف عاده لا يستطيع أن يكون بهظ نفسه وإنما يحتاج على الدوام الى بهظ خارجى يدله على أصول الكار و بدون تفكير أو تحليل يعمل الكرف على تنفيذ الاوامر .
و الكرف دوما ناقم على عيشته و على البهظ و المزاجنجى و يلقى باللوم عليهما بدون أن يعمل على تحسين أوضاعةأو برنسة نفسة , كمثال سائق التاكسى الذى لولا تواطئ المجتمع لكان رئيساً للجمهوريه.
و كنتيجة طبيعية لندره عنصر المزاجنجى فى الغرزة يصبح من الساهل أن يتولى كرفاً منصب البهظ و هنا تكون الكارثة الكبرى ... حيث يصبح الكرف مسيطراً و يعمل تلقائياً على إخراج الكلاكيع النفسية داخله على أقرانه الكرفنجيه و يتحرش بالمزجانجيه لتبدأ سلسله من الكلكعه (القهر) لتحويل كل مزاجنجى الى كرفاً أما بكسر العين أو لوى الدراع أو الضغط على لقمه العيش و للحق فالكرف غاية فى الابداع و الابتكار فى هذه العمليه الجهنميه, و تتحول الغرزة فى النهايه الى خرابه كبيرة يقعد الكرف على تلها.

فالبهظ كمنصب حساس لابد أن يتولاه واحد مزاجنجى , يبرنس نفسه و الاخرين من حوله و خاصةالكرفات من تحته فى تسلسل هرمى و يقبل بتوزيع السلطات و تقسيم المسئوليات و يجعل كل كرف تحته مزجانجيا من داخله يشعر بالانتماء للغرزه و الملكيه لها و يحافظ على بقاء نوع المزاجنجى سليماً نقياً .

حد فاهم حاجه... المهم أن كل منا ساعات بيكون بهظ و ساعات بيكون كرف بس لازم على طول نحافظ على المزاجنجى اللى جوانا من غير ما نتأثر بمحاولات الكرف لتغييرنا و كرفنتنا .
و علم فى المتبلم يصبح ناسى .

أخوكم البهظ الاصلى

18 Apr 2006

حواوشى .......و حشيش...... و سجاير

قد لا تجتمع هذه العناصر الا فى ليله كهذة , ليه تصنف من الليالى ذات الحواوشى و الحشيش و السجائر.
-----------
هى كانت راحلة وسط فيض من المشاعر الحزينه و الامل فى الرجوع المختلط بالرغبه فى الاستمتاع باخر لحظلت التلاقى بدون افساح المجال للحزن لسرقه اللحظة منا جميعا.
-----------
" تعرفى أن الميت اللى روحة حلوه أهلة يضحكوا لما يكونوا فى العزا" جمله قالتها خالتى لمرات خالى ليلة رحيل جوز خالتى التانيه يوم العزاء
-------------
ما هى اكثر العلاقات انسانية بين رجل و أمراة , هل هى الصداقه و لا الحب ؟
-----------
We are neither Friends nor lovers we are brother and sister regarding all the biological factors.
-----------
هل الاخت هى من ولدتها أمى فقط أم أن هذا المفهوم أوسع من هذا ؟ و لحد أمتى هتبفى البنت فى حياتى مجرد أخت!!!!؟
-------
You have to continue fighting my little yellow worrier; deliver your theories and sprit the word.
-----------
أعزائى القارئين انا فعلا مش عارف انا فاتح البلوج دة ليه و ليه سميًت البوست دة حواوشى و حشيش و سجاير يمكن علشان اشرح شويه نظريات من اللى عمال اؤلفها لنفسى ولا علشان أشتم فى الحكومة و لا علشان اكلمكم على الكلاكيع النفسيه اللى عندى ولا حتى اهيس عليكم و لا علشان اضيف اسم بلوج جديد على لسته البلوجات.
اللى انا أعرفه ان انا عايز أتكلم و دة المهم.
----------
بسم الله الرحمن الرحيم ... أعزائى المستمعين فى برنامج بهججه اليوم نطرح العديد من الموضوعات الساخنة ذات الطعم اللاذع و اللتى تتطلب الكثير من التركيز و الهدوء للاستمتاع بالطعم المصرى المتميز.
موضوعنا اليوم الحواوشى كوجبة مصرية بكل ما تمثلة الثقافة المصرية من عوك و ليًس كله كويس .
بص معايا كدة على كميه البصل اللى فى ساندوتش الحواوشى صباح النصب .. أمال هى فين اللحمة لغز عايز المغامرين الخمسة علشان يحلوة... يعنى لو الحكومة كانت حطت رقم واحد صح فى ميزانيتها ..بدل كل الارقام الملغبطه الكتير اللى بتحطها ماكانش الجزار سرق فى اللحمة ولا.. لو كانت الناس فاهمه يعنى أيه نظافة ما كنش الفرن يبقى وسخ كدة... هيه دنيا.
---------
لية لما باشرب حشيش بابقى عايز أتكلم كتير...
دة تاثير الزيت على لسانك... بيخلى لسانك بياكلك مش عارف تسكت ... و إلا هاتبقى لسان بس.
لسانك حصانك أن صنته صانك و أن هنته .... ناااااااااا... ها ها ها ... و الحدق يفهم
--------------
اللى مستنى لسة إننى أتكلم على السجائر أحب أقوله... ها ها عليك واحد.
--------
لو عاجبك البلوج قشطه و لو مش عاجبك برضة قشطه و قشطه سافرت و كفائه مات فى خناقه... و خليك مبسوط